Monday, November 7, 2011

korban dan terkorban

Kelmarin dulu, sesudah selasai solat sunat adil adha.macam selalu acara menyembelih lembu, kerbau dan kambing dilakukan untuk ibadah korban.bermacam gaya dapat aku lihat di majlis kerban tersebut.tapi sesuatu yg aku perhatikan cara lembu yang nak dikorbankan direbahkan.ada yang merebahkan lembu dengan cara yang cukup kasar dan ganas.diikat tali di leher dan kaki kemudian, beramai-ramai akan menariknya sehingga jatuh gedegum.kerana terlaku ghirah, kita terlupa akan 'perasaan' lembu tersebut yang sedang bertembung dengan kesakitan dengan cara 'ganas' dijatuhkan.

Sebenarnya.ada cara nak rebahkan lembu dengan cara yang lunak dan mesra.ikat seutas tali di leher lembu dan bawakan lebihan tali dan lilit di dada lembu dan lilit sekali lagi di belakang lembu. kemudian tarik lebihan tali. dan lembu akan duduk dengan selesa dan lembut. tenaga seorang saja dapat merebahkan lembu dengan cara ini.

Keghairahan menyembelih lembu untuk dikorbankan. kadang2 menjadi pesta hora hora. sedangkan perasaan kemanusiaan dan kelembuan dapat menjadi majlis korban di pandang oleh masyarakat lain dengan lebih hormat dan dihormati.

Mungkin. ini cuma isu kecil tapi,bukankan manusia ini punya perasaan kemanusiaan yang tinggi,apalagi manusia melayu yang islam, bertambah2 lah lagi. manusia lain akan menilai cara kita menguruskan lembu dengan perasaan kemanusiaan yang tinggi.
Ohya, janganlah pula nanti kita akan dikata lebih lembu dari lembu.

No comments:

Post a Comment